Pokochaj swoje ciało

14 października 2016

pokochaj-swoje-cialo_okladkagwiazdka-3Pokochaj swoje ciało – Fuhrman Talia

Wydawca: Wydawnictwo Kobiece

W ostatnim czasie na rynku wydawniczym pojawia się coraz więcej poradników dotyczących zdrowego odżywiania, stosowania diet, dbania o szczupłą sylwetkę, metamorfoz, akceptacji własnego ciała i samego siebie w ogóle oraz przepisów na zdrowe i wartościowe potrawy, koktajle. Najczęściej ich autorami są osoby znane, celebryci z pierwszych stron gazet. Postanowiłam zatem zapoznać się z treścią jednej z takich książek przede wszystkim z ciekawości, a ponadto chciałam się przekonać, czy warto sięgać po takowe pozycje. Do jakich wniosków doszłam po przeczytaniu „Pokochaj swoje ciało”? Jakie wrażenie wywarła na mnie książka? Zapraszam na recenzję 🙂 Talia Fuhrman jest córką dr. Joela Fuhrmana – znanego lekarza, specjalisty od zdrowego żywienia i autora bestsellerowych poradników m.in.: „Jeść by żyć”, „Superodporność: jak z posiłków czerpać zdrowie” oraz „Trzy kroki do zdrowia”. Talii od dzieciństwa rodzice wpajali, że najważniejsze jest zdrowe odżywianie. W jej domu rodzinnym zawsze przygotowywano zdrowe, łatwe i smaczne posiłki. Poza domem Talia często kosztowała różnych kalorycznych smakołyków, słodkości, o czym nie mówiła rodzicom. Jednak im była starsza, tym bardziej zaczęła kierować się zasadą „Jesteś tym, co jesz”. Sięgała po książki o zdrowym żywieniu, nie tylko te napisane przez ojca, ale również innych autorów, jak John Robbins. Uczyła się też gotować pod czujnym okiem ojca. Uprawiała aktywność fizyczną, najczęściej była to gra w tenisa. Ponadto rozpoczęła studia na kierunku dietetyka. To w ich trakcie zaczęła pisać książkę „Pokochaj swoje ciało”, która na początku stanowiła dla niej formę zabawy. Książka składa się z przedmowy, wprowadzenia, jedenastu rozdziałów (np.: przyjaźń, zdrowa i promienna skóra, wzmocnij mózg), podziękowań oraz bibliografii. W poradniku znajdujemy mnóstwo wartościowych, ale czasem już powszechnie znanych zagadnień tj.: składniki wewnętrznego piękna; pewność siebie; sposoby na przyciąganie ludzi i zdobywanie przyjaciół; fakty na temat mięsa; produkty zwiększające ryzyko zachorowania na raka jajników; produkty roślinne bogate w wapń, białko; rodzaje niekrowiego mleka; dieta a trądzik; efekty uboczne leku Accutane; wpływ solarium na skórę; właściwości owoców jagodowych; joga; medytacja; objawy niedoboru tłuszczów; ryby a jakość życia seksualnego; rola środowiska w dbaniu o siebie. Ponadto otrzymujemy odpowiedzi na ciekawe i niekiedy nurtujące pytania: – czy oliwa z oliwek rzeczywiście jest zdrowa? – jakie korzyści wynikają ze spożywania jagód acai i jagód goji? – czy aby schudnąć trzeba jeść mniej, ale częściej? – do czego może doprowadzić picie zbyt dużej ilości wody? – co to są ciaffinki? – jakie są właściwości szałwii chia? – co to jest zdrowa waga? – jakie są karoteinoidowe „supergwiazdy”? – jaka jest różnica między głodem toksycznym a głodem prawdziwym? – czym są flawonoidy i jakie są ich źródła?. W poradniku zawartych jest sporo zdrowych, smacznych, lekkich i łatwych w wykonaniu przepisów. Przy każdym proponowanym daniu wymienione są oczywiście składniki, które pomogą w jego przygotowaniu wraz z podaniem ilości porcji oraz krok po kroku opisane są etapy jego wykonania. Przykładowe przepisy przedstawione w książce: – awokadoladowe wdzięczne smoothie; – kremowy sezamowy sos chili; – czekoladoholiczy chleb bananowo-dyniowy; – słodkie tłuczone ziemniaki z pieczonym czosnkiem; – pomarańczowo-limonkowo-truskawkowe smoothie; – ciekawa zupa z dyni; – ekscytujący gulasz grzybowy z kremowym sosem z tahini; – ciągutkowe ciasteczka z masłem orzechowym; – lody truskawkowe z chipsami z gorzkiej czekolady; – tarta z czarnego bzu i jeżyn; – jagodowo-bananowo-owsiane muffiny; – bezmięsne burgery z czarnej fasoli i nasion dyni. „Pokochaj swoje ciało” to książka przyciągająca uwagę ze względu na bardzo pozytywną okładkę. Poza tym uważam, że jest bardzo dobrze wydana. Napisana jest lekkim, prostym i zrozumiałym stylem. Najistotniejsze informacje są wyróżniane i zaznaczane kolorem różowym, pojawiają się tabele (np.: skala BMI, rtęć w rybach) i wykresy (np.: chłoniak a wołowina i białko). Autorka zwraca się bezpośrednio do czytelnika, zadaje pytania, niekiedy udziela wskazówek dotyczących zdrowego stylu życia, dzieli się poniekąd swoim doświadczeniem oraz oferuje garść inspirujących przepisów, w których przeważają desery. Jednak muszę przyznać, że po zapoznaniu się z tym poradnikiem odniosłam wrażenie, że autorka za bardzo skupiła się na przekazaniu obszernej wiedzy naukowej opierając się na wielu wszelakiego rodzaju źródłach, podpierając się mnóstwem innych książek. Bibliografia, z której korzystała jest bardzo bogata, wymieniona na dwudziestu dwóch stronach! Zabrakło mi w tej książce samej autorki, jej osobistych porad i spostrzeżeń. Owszem przedstawia swoje doświadczenie, dzieli się swoimi przemyśleniami i wnioskami, ale poświęciła temu zdecydowanie zbyt mało uwagi. Ponadto brakowało mi fotografii ukazujących wykonane potrawy i dania, co uważam, bardziej zachęciłoby do ich przygotowania i smakowania. Podsumowując, nie ukrywam, że dzięki tej książce dowiedziałam się kilku ciekawostek i w pewnym stopniu wzbogaciłam swoją wiedzę odnośnie zdrowego stylu życia, dbania o własne ciało. Ale moim zdaniem książka „Pokochaj swoje ciało” bardziej przypomina pracę magisterską, pięknie wydaną i oprawioną niż poradnik napisany na podstawie własnych doświadczeń i spostrzeżeń. Podejrzewam, że już raczej nie sięgnę po tego rodzaju książki.

Kasia T-J

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz dodać zdjęcie (JPEG)